Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! Więcej informacji na temat cookies.
^Powrót

NSZZ "Solidarność" poleca

Logowanie

Pola górą! Tak, tak, nie Polska górą, tylko Pola. Chociaż Polska też, bo mowa o specjalnej aplikacji dostępnej na urządzenia mobilne, która służy do promowania patriotyzmu gospodarczego. Wystarczy będąc w sklepie najechać swoim telefonem komórkowym lub tabletem na kod kreskowy danego produktu, aby dowiedzieć się, czy jego producent reprezentuje polski kapitał, prowadzi działalność w Polsce i tu zatrudnia pracowników.

Aplikację przygotował Klub Jagielloński, organizacja pozarządowa promująca nowoczesny patriotyzm, na który składają się m.in. pamięć o historii, ale również patriotyzm gospodarczy. „Pola pomoże Ci odnaleźć polskie wyroby. Zabierając Polę na zakupy odnajdujesz produkty »z duszą« i wspierasz polską gospodarkę” – mówią o aplikacji jej autorzy. W sumie to zespół kilkunastu osób odpowiedzialnych m.in. za koncepcję, programowanie i specjalny algorytm oceniający produkty.

Program jest bezpłatny. Dotychczas przygotowano wersje działające w dwóch najbardziej rozpowszechnionych systemach operacyjnych – Android (do pobrania z Google Play) oraz iOS (do pobrania z App Store). Wkrótce ma zostać udostępniona wersja dla systemu Windows Phone.

Każdy produkt w aplikacji Pola może otrzymać maksymalnie 100 punktów. My też jesteśmy na sto procent – za takimi i podobnymi inicjatywami, które promują polskie firmy i polskich pracowników!

W związku z upływem I kwartału 2016 r. NSZZ "Solidarność" poniższym wystąpieniem zwrócił się do Zarządu Spółki z zapytaniem co dalej z Regulaminem premiowania za pozytywne wyniki w procesie dystrybucji biletów. Jednocześnie pragniemy przypomnieć chronologię zdarzeń dotyczącą przedmiotowego Regulaminu.
 
W dniu 30 grudnia 2015 r. Zarząd Spółki pod firmą Koleje Śląskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością podjął uchwałę nr 516/2015 w przedmiocie wydłużenia obowiązywania programu premiowania dla pracowników personelu pokładowego (kierowników pociągu i konduktorów) motywującego tych pracowników do większego zaangażowania w kontrolę biletów. 
Program premiowania pracowników personelu pokładowego na podstawie Regulaminu premiowania za pozytywne wyniki w procesie dystrybucji biletów, miałby obowiązywać w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r.
 
W dniu 14 stycznia 2016 roku otrzymaliśmy drogą poczty elektronicznej informację w treści:
 
Szanowni Państwo, 
 
W związku z wydłużeniem terminu obowiązywania programu premiowania dla
pracowników personelu pokładowego w załączeniu przesyłam Państwu "Regulamin
premiowania za pozytywne wyniki w procesie dystrybucji biletów". Proszę o
przeanalizowanie załączonego regulaminu oraz naniesienie ewentualnych
konstruktywnych uwag. Uwagi, w załączonym pliku w trybie "śledź zmiany",
proszę przesłać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 21 stycznia 2016r. do
godz. 10.00 na adres mail:xxxxxxxxxx lub
xxxxxxxxxxxx .
 
 Z poważaniem
xxxxxxxxxxx
 
W związku z tym wszystkie organizacje związkowe działające w Spółce wystąpiły względem pracodawcy z pismem MOZ NSZZ „S” TK nr 21/01/16 z dnia 21 stycznia br. wyjaśniającym jak prawidłowo, zgodnie z regulacjami art.30 ustawy o związkach zawodowych wprowadzić Regulamin premiowania.  Ze zdziwieniem przyjęliśmy fakt, że Regulamin premiowania został przyjęty uchwałą Zarządu w dniu 30 grudnia 2015 r. a w dniu 14 stycznia 2016 r. zostaliśmy poproszeni o jego konsultacje. 
W odpowiedzi na powyższy wniosek zostaliśmy poinformowani drogą poczty elektronicznej o spotkaniu na którym będzie omawiany przedmiotowy Regulamin :
 
Szanowni Państwo
 
W odpowiedzi na Państwa wniosek zawarty w piśmie MOZ NSZZ"S" TK nr 21/06/16
dotyczący zorganizowania spotkania odnośnie przedłożonego Państwu
"Regulaminu premiowania za pozytywne wyniki w procesie dystrybucji biletów" 
w imieniu Zarządu informuję ,że podczas spotkania w dniu 29 stycznia 2016
r. będzie omawiany w/w Regulamin. Prosimy o przygotowanie ewentualnych uwag
do regulaminu.
 
Z poważaniem 
 
xxxxxxxxxxx
 
Dnia 28 stycznia 2016 odbyło się spotkania z pracownikami drużyn konduktorskich w trakcie którego, został również poruszony temat Regulaminu premiowania dla tej grupy zawodowej. W notatce z tego spotkania czytamy:
„Zamiarem Zarządu Spółki było wprowadzenie w/w rozwiązania od stycznia 2016 r. jednakże z uwagi na sprzeciw związków zawodowych, które zażądały negocjowania w/w dokumentu system premiowy uruchomiony zostanie najprawdopodobniej od 1 marca 2016 r.”
 
W dniu 29 stycznia br. Odbyło się spotkanie Zarządu Spółki z przedstawicielami Organizacji Związkowych podczas tego spotkania na ręce Zarządu został złożony projekt „Regulaminu premiowania pracowników Koleje Śląskie spółka z o.o. za odprawę osób i rzeczy w pociągach.”
Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy żadnej informacji dotyczącej możliwości wprowadzenia zmodyfikowanej wersji Regulaminu premiowania. Pragnęlibyśmy podkreślić, iż nasze organizacje związkowe nigdy nie stały w opozycji do wyżej omawianego projektu, jednakże zamiar wprowadzenia stałego Regulaminu premiowania wymaga obowiązkowej konsultacji z organizacjami związkowymi.
 
Mając świadomość, że przyznawanie premii czy nagrody zależy tylko i wyłącznie od woli pracodawcy, lecz mając również na względzie, iż to pracodawca zaproponował przyznawanie premii dla pracowników drużyn konduktorskich o charakterze regulaminowym, prosimy o zajęcie stanowiska: czy przedmiotowy Regulamin premiowania ma szansę zaistnieć w Spółce ?
 
Z informacji pozyskanych przez NSZZ "Solidarność" na dzień 5 kwietnia br. wyznaczono spotkanie przedstawicieli Zarządu z pracownikami punktów rewidenckich (strona związkowa nie została o takowym poinformowana). W piśmie z dnia 2 lutego 2016 r. pracodawca wskazał, że propozycja zmiany funkcjonowania punktów rewidencich została przedstawiona do konsultacji pracowników w dniu 21 stycznia br na spotkaniu w Łazach. W chwili obecnej strona pracownicza ma za zadanie ocenić przedstawione propozycje i zgłosić ewentualne uwagi.
 
NSZZ "Solidarność" stojąc na straży interesów pracowniczych zwróciła się pisemnie względem pracodawcy z pismem przypominającym, że reprezentantami pracowników w zakładach pracy są organizacje związkowe. Jednocześnie zwróciliśmy uwagę, że przeprowadzanie jakichkolwiek konsultacji z pracownikami z pominięciem organizacji związkowych ma za zadanie jedynie je zdeprecjonować a pracodawcy pozwolić na wprowadzenie zmian totalnie niekorzystnych dla pracowników.
 
W nawiązaniu do powyżej przedstawionej kwestii NSZZ "Solidarność" mimo wszystko działając w dobrej wierze z poszanowaniem słusznych interesów stron wniósł o pisemne przedłożenie propozycji przedstawionych załodze wraz z protokołami z odbytych spotkań oraz o końcowe przedłożenie konkretnych zgodnych z przepisami rozwiązań.
 
 
Dnia 23 marca po ponad dwuletnich rokowaniach nad Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy został on w końcu zarejestrowany w Okręgowym Inspektoracie Pracy. Zgodnie z zapisami w nim zawartymi Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy wchodzi w życie z pierwszym dniem następnego miesiąca po jego zarejestrowaniu, tak więc będzie obowiązywał od 1 kwietnia br. Wszystkie korzystniejsze postanowienia Układu zastępują z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy.
 
Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy dla Pracowników Koleje Śląskie Sp. z o.o. znajduje się w zakładce dokumenty
Wdrażany przez obecny rząd program „Rodzina 500 plus” z pewnością nie jest idealnym rozwiązaniem. Pomijając jego wady, warto jednak podkreślić ważny fakt. Otóż po dekadzie przerwy państwo znów daje sygnał obywatelom, że będzie starało się realnie wesprzeć rodziny w wychowaniu potomstwa. 10 lat temu, w lutym 2006 roku zaczęto wypłacać w naszym kraju tzw. becikowe. Wprowadził je ówczesny koalicyjny rząd PiS, LPR i Samoobrony. Każde nowo narodzone dziecko otrzymywało wówczas jednorazowo 1000 zł. Rząd PiS wprowadził również w 2007 roku ulgę prorodzinną, która pozwalała odpisać od podatku ponad 1100 zł z tytułu wychowania dziecka. To nie były oszałamiające sumy, niemniej był to sygnał, że w końcu państwo próbuje poważnie potraktować problem.
 
Oba te instrumenty zostały uznane przez ówczesną opozycję za bardzo groźne. Wszak przysparzały popularności rządzącym. Pamiętam, z jak ogromną krytyką spotkało się becikowe. Argumenty były z grubsza te same, co w przypadku obecnego programu „Rodzina 500 plus”, na czele z koronnym twierdzeniem, że „patologia przepije”. Jesienią 2007 roku rządy objęła koalicja PO-PSL. Przez 8 lat nie zrobiła nic, aby te rozwiązania, które krytykowała, ulepszyć. Zrobiła za to wiele, aby ograniczyć liczbę beneficjentów prorodzinnych projektów poprzedniego rządu. Reguły partyjnej plemienności nakazują zwalczać pomysły politycznych przeciwników, nawet jeśli niosą one korzyści dla ogółu. A może właśnie dlatego.
 
Becikowe, odpis od podatku czy comiesięczne świadczenie na dziecko to nie są jakieś odkrywcze pomysły. PiS po prostu próbuje wykorzystać instrumenty stosowane z powodzeniem już od wielu lat w państwach Unii Europejskiej. I dziwi mnie, że choć kolejne ekipy rządzące bezkrytycznie powielały błędy innych krajów, to kopiowanie dobrych rozwiązań przychodziło im z ogromnym trudem. Dotyczy to nie tylko tak ważnych kwestii, jakimi są polityka prorodzinna czy ochrona krajowego przemysłu. Również w wielu tzw. drobnych sprawach nasze państwo z całym swoim biurokratycznym aparatem wykazywało się i wykazuje podobną bezradnością.
 
Przykładem takiej drobnej sprawy, która mnie niezmiernie irytuje, jest kwestia skupu butelek i puszek po napojach. W odróżnieniu od innych, znacznie bogatszych nacji płacimy za utylizację tych opakowań dwa razy. Pierwszy raz w sklepie, drugi raz płacąc za wywóz śmieci. Będąc przed kilku laty w Norwegii, widziałem w sklepach automaty, do których klienci wkładali nie tylko szklane, ale też plastikowe butelki, o różnych kształtach, po różnych napojach oraz puszki po coli lub piwie. Automat połykał te śmieci, w zamian wydając kwitek, który można było zamienić na gotówkę, albo zapłacić nim za zakupy. Patrzyłem jak urzeczony. Jak peerelowskie dziecko przez okno wystawowe Pewexu. U nas skuteczne oddanie w sklepie butelek szklanych to mission impossible, jeśli nie masz paragonu dowodzącego, że właśnie w tej, a nie innej placówce kupiłeś opakowanie wraz z zawartością. A butelek pet nikt nie skupuje. Lepiej niech ludzie palą tym w piecach.
 
Na Litwie udało się niedawno zachodnioeuropejskie rozwiązanie skopiować. Na początku lutego w sklepach stanęły automaty i to działa. Dlaczego u nas wciąż „się nie da”? Prawdopodobnie dlatego, że i w dużych, i w drobnych sprawach w naszym kraju interes paru cwaniaków jest skuteczniej chroniony niż dobro ogółu. Jestem sobie nawet w stanie wyobrazić, że gdyby obecny rząd ogłosił wprowadzenie w Polsce takich automatów, natychmiast usłyszelibyśmy, że właśnie oddolnie powstał Komitet Obrony Butelek Bezzwrotnych.
 
Jeden z Drugą;)
 
zródło: Tygodnik Śląsko - Dąbrowski NSZZ "Solidarność"
W związku z ciągłymi problemami pracowników drużyn pociągowych dotyczących utrzymania w czystości umundurowania oraz otrzymania ekwiwalentu, który w sposób faktyczny zrekompensował by poniesione koszty czyszczenia, NSZZ "Solidarność" wystąpiła z pismem poniższej treści. 
 
Działając na podstawie ustawy o związkach zawodowych (ustawa z dnia 23 maja 1991r. Dz.U.01.79.854 z późn. zm.) reprezentując zbiorowe interesy pracowników, w związku z podanym do wiadomości organizacjom związkowym projektu zmian do Regulaminu Wynagradzania Pracowników Spółki Koleje Śląskie pragniemy wskazać, co następuje:
W dniu 13 lutego 2014 r. w ramach rokowań nad Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy dla pracowników Koleje Śląskie zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy pracodawcą a naszymi organizacjami odbyło się spotkanie Zarządu z przedstawicielami organizacji związkowych. Podczas spotkania organizacjom związkowym został przedłożony projekt aneksu nr 5 do Regulaminu Wynagradzania proponujący następującą zmianę.
„Po §19 dodaje się §19a w brzmieniu: Pracownikom zobowiązanym do stosowania na danym stanowisku pracy środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego zgodnie z art. 2379§34k.p. a także mundurów wypłacany będzie ekwiwalent za pranie odzieży w wysokości 15 zł brutto za miesiąc”
Podczas kolejnego spotkania odbytego w dniu 26 lutego 2014 r. Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ „Solidarność” Transportu Kolejowego w imieniu wszystkich przedstawicieli organizacji związkowych złożyła wspólnie uzgodnione stanowisko strony społecznej dotyczące propozycji zmian do Regulaminu Wynagradzania oraz opinie dotyczące przekazanych projektów aneksów wprowadzających zmiany w zakresie…. ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej……. w treści.
„ z uwagi na fakt, iż umundurowanie wymaga czyszczenia w pralni chemicznej, gdzie koszt czyszczenia pełnego munduru oscyluje w granicach około 60 zł, uważamy, iż zaproponowana kwota 15 zł. nie pokryje nawet w części konieczności utrzymania w czystości umundurowania. Strona społeczna proponuje przyjęcie stawki 35 zł, jako wypośrodkowanej pomiędzy propozycją pracodawcy a kwotą faktyczną. Możliwym do przyjęcia rozwiązaniem jest również wykup przez pracodawcę abonamentu w sieci pralni chemicznych dla korzystających z odzieży ochronnej i umundurowania.”
Pismem z dnia 5 marca 2014 r. Zarząd Kolei Śląskich udzielił organizacjom związkowym poniższej odpowiedzi. 
„Analizując kolejną zmianę tj. propozycję stawki 35 zł za czynność czyszczenia munduru, ewentualnie wykupienia abonamentu do pralni chemicznej dla pracowników, należy zauważyć, że poprzednio dodatek za czyszczenie odzieży wynosił: 10 zł, a obecna propozycja pracodawcy 15 zł. Podniesienie tej kwoty do 35 zł stanowi różnicę w wysokości 20 zł w skali miesiąca której pracodawca nie może ponieść bez konsekwencji finansowych. Dla ostatecznego ustosunkowania się do złożonej propozycji Pracodawca przeprowadzi analizę kosztów abonamentu oraz analizę konsekwencji finansowych propozycji związkowych.
Ponadto pragniemy przypomnieć, iż obowiązujące w Spółce Zasady gospodarowania środkami ochrony indywidualnej, odzieżą i obuwiem roboczym stanowią:
„Jeżeli Koleje Śląskie Sp. z o.o. nie mają możliwości zorganizowania prania i naprawy munduru/ odzieży roboczej, wówczas wypłacają pracownikowi dodatkowy ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonych kosztów i niezbędnych środków piorących.”
„Pracownikowi Kolei Śląskich przysługuje ponadto stały ekwiwalent pieniężny na bieżące utrzymanie odzieży roboczej w kwocie 30 zł brutto. Ekwiwalent wypłacany jest z dołu, w okresach kwartalnych do 10 dnia każdego następnego po kwartale miesiąca.”
W kolejnym wystąpieniu naszych organizacji datowanym na 26.10.2015 r. zwróciliśmy się po raz kolejny względem pracodawcy stojąc na stanowisku, że w danej chwili żaden akt prawny nie reguluje właściwej wypłaty ekwiwalentu i każdy pracownik Spółki, któremu przysługuje ubiór identyfikacyjny – mundur jest upoważniony do zwrotu faktycznie poniesionych przez siebie kosztów.
W odpowiedzi czytamy iż „w posiadanej przez nas dokumentacji nie mamy potwierdzenia wynegocjowanego zapisu dot. wypłaty ekwiwalentu za odzież, na który się Państwo powołujecie w piśmie, jednakże przeprowadzimy analizę skutków finansowych proponowanego zapisu."
W związku z przedstawioną powyżej chronologią zdarzeń oraz zapisami obowiązujących przepisów dotyczących ekwiwalentu za pranie odzieży drużyn pociągowych oraz z uwagi na fakt, iż od ponad dwóch lat powyższy temat nie został rozwiązany i nadal nie jest właściwie wypłacany ekwiwalent pieniężny. Zwracamy się o przedłożenie rzetelnej i konkretnej propozycji rozwiązania przedstawionej powyżej kwestii. 
 
 
Copyright © 2014. Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" Transportu Kolejowego w Katowicach  Rights Reserved.